برگزاری مراسم «روز جهانی تنوع فرهنگی» به میزبانی دفتر منطقه‌ای یونسکو با همکاری مانا نقش در کاخ نیاوران
مراسم «روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفتگو و توسعه» به میزبانی دفتر منطقه‌ای یونسکو با حضور جمعی از سفرا، مقامات عالی‌رتبه دولتی، مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالان حوزه فرهنگ با همکاری مؤسسه مانا نقش، روز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1395 در کاخ نیاوران برگزار شد.

در ادامه همکاری‌های مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش با دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، مراسم «روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفتگو و توسعه» به میزبانی دفتر منطقه‌ای یونسکو و با همکاری مانا نقش روز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1395 در کاخ نیاوران برگزار شد. این مراسم از صبح آغاز شد و تا عصر همان روز ادامه داشت و با برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری همراه بود. در این مراسم، استر کیش لاروش، مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، جمعی از سفرای کشورهای خارجی، مقامات عالی‌رتبه دولتی و وزارت امور خارجه، معاونین و مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالان حوزه فرهنگ نیز در حضور داشتند.

در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵)، شهرهای اصفهان و رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو شدند؛ اصفهان در زمینه صنایع دستی و هنرهای فولکوریک و رشت در زمینه خوراک‌شناسی. بنابراین، این دو شهر در این مراسم شرکت کردند و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند. مانا نقش به‌عنوان یکی از مؤسسات فعال در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی با برپایی نمایشگاهی از آثار فاخر و کم‌نظیر هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان، توانمندی‌های این عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو را معرفی کرد. همچنین نمایشگاهی از تنوع خوراکی در رشت به‌عنوان دیگر شهر ایرانی عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو، در کنار نمایشگاه‌های سایر کشورها در فضای باز کاخ نیاوران برپا شد.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) در سال ۲۰۰۴ برای ترویج همکاری میان شهرهایی ایجاد شد که خلاقیت را به عنوان یک عامل راهبردی برای توسعه پایدار شهری شناخته‌اند. تقریباً 300 شهر در سراسر جهان که در حال حاضر این شبکه را تشکیل داده‌اند، با هم در راستای یک هدف مشترک همکاری می‌کنند: «قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه خود در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی». شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه‌ی خلاق را پوشش می‌دهد: صنایع دستی و هنرهای فولکوریک، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی.



نظرات کاربران
ارسال نظر