برگزاری مراسم «شب موسیقی سنتی تاجیکستان» در مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری مانا نقش
مراسم «شب موسیقی سنتی تاجیکستان» با همکاری سفارت تاجیکستان، مؤسسه فرهنگی اکو، مؤسسه مانا نقش و مرکز میراث ناملموس تهران، و همچنین «آیین یادبود استاد دولتمند خالف»، با حضور جمعی از مقامات، هنرمندان سرشناس و فعالان حوزه فرهنگ و هنر تاجیکستان و ایران روز پنجشنبه 3 اسفند‌ماه 1402 در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

مراسم «شب موسیقی سنتی تاجیکستان» روز پنجشنبه 3 اسفند‌ماه 1402 در مؤسسه فرهنگی اکو، با همکاری سفارت تاجیکستان در تهران، مؤسسه فرهنگی اکو، مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش و مرکز میراث ناملموس تهران برگزار شد. در این مراسم دولت صفرزاده، معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان، نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران، جمعی از مقامات و سفیران کشورهای مختلف در تهران، مدیران و فعالان حوزه فرهنگ و هنرمندان سرشناس تاجیکستان و ایران از جمله استاد جلال‌الدین کزازی، استاد شهرام ناظری و استاد حسین علیزاده حضور داشتند.
بخش نخست این برنامه، شامل اجرای قطعاتی از موسیقی «شش مقام» و «فلک» توسط گروهی از خوانندگان و نوازندگان برجسته تاجیکستان بود. موسیقی شش مقام و فلک هر دو در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده‌اند.
در بخش دوم این برنامه، «آیین یادبود استاد دولتمند خالف» برای گرامیداشت یاد و خاطره استاد دولتمند خالف، موسیقیدان، خواننده، نوازنده و آهنگساز نامدار و اسطوره‌ای تاجیک، توسط مؤسسه مانا نقش برگزار شد. در این بخش، شهاب نیکمان، مدیرعامل مانا نقش، ضمن ستودن مقام بی‌همتا و ابراز تأسف برای درگذشت استاد خالف، درباره چگونگی شکل‌گیری همکاری مانا نقش به ویژه در پروژه بین‌المللی «زبان عشق» و همچنین ضبط آلبوم‌ها و برگزاری کنسرت در کشورهای مختلف با استاد خالف سخن گفت. سپس، میثاق مهرپور، نوازنده عود، و توحید وحید، نوازنده کمانچه، به یاد استاد خالف، به اجرای موسیقی پرداختند و بخشی از آهنگ مشهور «دیوانه شو» را نیز نواختند. در ادامه، یک فیلم کوتاه شامل سخنان شهرام ناظری، حسین علیزاده، محمدرضا درویشی و بیژن کامکار درباره این هنرمند تاجیک و همچنین آخرین آواها و تصویرهای منتشرنشده‌ی استاد خالف، از تمرین، همخوانی و ضبط استودیویی به همراه استاد شهرام ناظری پخش شد. در پایان، استاد شهرام ناظری و استاد حسین علیزاده از لوح یادبود استاد دولتمند خالف با امضای شهرام ناظری، حسین علیزاده و محمدرضا درویشی رونمایی کردند و درباره جایگاه بی‌همتای این هنرمند سخن گفتند. (جزئیات بیشتر درباره «آیین یادبود استاد دولتمند خالف» در
اینجا در دسترس است.)
در حاشیه این مراسم همچنین، از کتاب شعر «ترازوی چشم» رونمایی و لباسهای ملی و صنایع دستی تاجیکستان نیز به نمایش گذاشته شد.


نظرات کاربران
ارسال نظر