برگزاری هفدهمین نشست کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در رباط مراکش با حضور نمایندگان کشورهای عضو، مانا نقش و مؤسسات فرهنگی از سراسر جهان
هفدهمین نشست سالانه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو از 7 تا 12 آذرماه 1401 در رباط مراکش با حضور نمایندگان کشورهای عضو کنوانسیون 2003، سازمان‌های غیردولتی، مؤسسات فرهنگی از سراسر جهان و مؤسسه مانا نقش برگزار شد و 39 عنصر میراث فرهنگی شامل 4 عنصر از ایران در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیدند.

هفدهمین نشست سالانه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو از 7 تا 12 آذرماه 1401 در رباط مراکش برگزار شد. نمایندگان ۱۲۹ کشور عضو کنوانسیون، ۱۱۱ سازمان‌ غیردولتی، مؤسسات فرهنگی، مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش و سایر ذینفعان از سراسر جهان، در این نشست حضور داشتند. آقای سمیر آداره، سفیر و نماینده دائمی مراکش در یونسکو، ریاست این مجمع سالانه را به عهده داشت.

همزمان با این نشست، سمپوزیوم‌های فروم سازمان‌های غیردولتی ICH یونسکو با عنوان «میراث زنده، تغییرات آب و هوا و محیط زیست» روز 6 آذرماه برگزار شد و دکتر شهاب نیکمان، مدیرعامل مانا نقش، در این فروم شرکت کرد.

در این نشست 39 عنصر میراث فرهنگی شامل 4 عنصرِ «ساختن و نواختن عود»، «شب یلدا/چله»، «هنر سوزن‌دوزی ترکمن» و «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» از ایران در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیدند. از این ۴ عنصر ثبت شده، پرونده‌ی «ساختن و نواختن عود» که توسط کشورهای ایران و سوریه برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه شد، با همکاری مانا نقش تهیه و تدوین شده بود.

در حاشیه این نشست، نیکمان با تیم کورتیس، رئیس بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسکو و دبیر کنوانسیون 2003 پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، اعضای کمیته بین دولتی، تنی چند از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو، و همچنین مدیران سازمان‌های غیردولتی و مؤسسات فرهنگی دیدار داشت و درباره‌ی همکاری در پروژه‌های بین‌المللی مشترک با آنها، گفت‌وگو کرد.



نظرات کاربران
ارسال نظر