برگزاری کارگاه آموزشی «گزارشگری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس» توسط مرکز میراث ناملموس تهران با همکاری مانا نقش
کارگاه آموزشی «گزارشگری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس» روزهای 15 و 17 اسفند‌ماه 1402 در هتل بین‌المللی لاله تهران توسط مرکز میراث ناملموس تهران و با همکاری وزارت میراث فرهنگی و مؤسسه مانا نقش، با حضور جمعی از خبرنگاران برجسته و فعالان رسانه در حوزه میراث فرهنگی برگزار شد.

کارگاه آموزشی «گزارشگری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس» روزهای 15 و 17 اسفند‌ماه 1402 در هتل بین‌المللی لاله تهران توسط مرکز میراث ناملموس تهران (مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی یونسکو) و با همکاری معاونت میراث فرهنگی و اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش برگزار شد.
این کارگاه با هدف آموزش و آگاهی‌افزایی خبرنگاران درباره کنوانسیون 2003 پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو و تقویت فعالیت آنها در زمینه میراث فرهنگی ناملموس برگزار شد.
در روز نخست کارگاه، ابتدا دکتر محمدرضا مجیدی، نماینده سابق ایران در یونسکو، موضوع «دیپلماسی فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی در بستر اقدامات پاسدارانه و ثبت جهانی مشترک میراث ناملموس» را ارائه کرد. سپس دکتر آتوسا مؤمنی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران، به تدریس «معرفی، تحلیل و بررسی کنوانسیون ۲۰۰۳ میراث ناملموس یونسکو» پرداخت. پس از آن، دکتر شهاب نیکمان، مدیرعامل مؤسسه مانا نقش (مؤسسه غیردولتی دارای مقام مشورتی کمیته بین‌دولتی یونسکو)، موضوعات «مروری بر فرآیند ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس و بررسی آماری عناصر ثبت ملی شده ایران» و «مروری بر فرآیند ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس و بررسی عناصر ثبت جهانی شده ایران» را ارائه کرد. در پایان، دکتر شهرام گیل‌آبادی، مدرس و متخصص حوزه رسانه و فرهنگ، به تدریس «رسالت خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در آگاهی‌افزایی عمومی و پاسداری از میراث ناملموس» پرداخت.
در دومین روز این کارگاه، خبرنگاران با سخنرانان ایرانی و خارجی از جمله، دکتر آتوسا مؤمنی رئیس مرکز میراث ناملموس تهران، دکتر رستم مظفرف عضو شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران از قزاقستان، دکتر نایرا کیلیچیان نماینده ارمنستان در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران، دکتر علی حاجی‌لاری عضو شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران، پروفسور ساجیدا حیدر وندال عضو شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران از پاکستان، و دکتر شهاب نیکمان مدیرعامل مانا نقش، به تبادل نظر و تجربه‌ها و پرسش و پاسخ در زمینه میراث فرهنگی ناملموس پرداختند.


نظرات کاربران
ارسال نظر