ثبت «اخترشناسی سنتی در ایران» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس
با تصویب شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس در نشست روز دو‌شنبه 22 آبان‌ماه 1402، «اخترشناسی سنتی در ایران» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد. پرونده «اخترشناسی سنتی در ایران» توسط مؤسسه مانا نقش تهیه و پیشنهاد شده بود و شهاب نیکمان مدیرعامل این مؤسسه به نمایندگی از تهیه‌کنندگان، در نشست شورا برای ارائه و دفاع از پرونده حاضر شد.

روز دو‌شنبه 22 آبان‌ماه 1402 در پی اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس و ماده ۳ قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، پرونده «اخترشناسی سنتی در ایران» که توسط مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش تهیه و پیشنهاد شده بود، در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد. شهاب نیکمان مدیرعامل مانا نقش برای ارائه و دفاع از این پرونده که با همکاری احسان خازنی، پروین دالوند و شهاب نیکمان تهیه شده بود، به نمایندگی از تهیه‌کنندگان، در نشست شورا حاضر شد.

اخترشناسی رصد و شناخت ستارگان، سیارات، افلاک، انواع بروج و ثبت تاریخ و زمان است و از امور اصلی زندگی بشر مانند کوچ، کشاورزی، معماری، مسیریابی و دریانوردی گرفته تا اختربینی و تدوین انواع گاهشمار، اساس زندگی فردی و اجتماعی انسان را شکل ‌داده است.

این عنصر میراث فرهنگی که در گستره ملی به ثبت رسید، در چهار زمینه از زمینه‌های پنجگانه میراث فرهنگی ناملموس از جمله «سنت‌های شفاهی»، «آداب و رسوم اجتماعی، آیین‌ها و جشن‌های مناسبتی»، «دانش و امور مربوط به طبیعت و کیهان» و «صنایع دستی سنتی» نمود دارد.



نظرات کاربران
ارسال نظر