ثبت «دانش سنتی اختربینی در ایران» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس
با تصویب شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس در نشست روز سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه 1401، «دانش سنتی اختربینی در ایران» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد. پرونده «دانش سنتی اختربینی در ایران» توسط مؤسسه مانا نقش تهیه و پیشنهاد شده بود و شهاب نیکمان مدیرعامل این مؤسسه، در نشست شورا برای ارائه و دفاع از پرونده حاضر شد.

روز سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه 1401 در پی اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس و ماده ۳ قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، پرونده «دانش سنتی اختربینی در ایران» که توسط مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش تهیه و پیشنهاد شده بود، به شماره 2821 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد. شهاب نیکمان مدیرعامل مانا نقش برای ارائه و دفاع از این پرونده که با همکاری احسان خازنی، پروین دالوند و شهاب نیکمان تهیه شده بود، به نمایندگی از تهیه‌کنندگان، در نشست شورا حاضر شد.

نجوم و اختربینی از کهن‌ترین دانش‌های بشر است. اختربینی، دانش تحلیل و تفسیر تأثیر وضعیت اجرام آسمانی و صورت‌های فلکی بر اوضاع و احوال زمینی آن است؛ این دانش در کنار اخترشناسی بخش عمده‌ای از دانش نجوم است که به تفسیر و ارائه حکم بر مبنای داده‌های اخترشناسی می‌پردازد.

این عنصر یکی از عنصرهای ریشه‌دار، اصیل، کهن، بسیار ارزشمند و همچنین سرچشمه بسیاری از عنصرهای میراث فرهنگی ناملموس در فرهنگ ایران‌زمین و دیگر کشورها بوده است. در پرونده این عنصر میراث فرهنگی که در گستره ملی به ثبت رسید ، ابعاد محتلف تأثیرات دانش سنتی اختربینی در فرهنگ ایران بررسی و مستند شده است. این عنصر در سه زمینه از زمینه‌های پنجگانه میراث فرهنگی ناملموس از جمله «سنت‌های شفاهی»، «آداب و رسوم اجتماعی، آیین‌ها و جشن‌های مناسبتی» و «دانش و امور مربوط به طبیعت و کیهان» نمود دارد.



نظرات کاربران
ارسال نظر