ثبت «ساختن و نواختن عود» در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو
در جریان هفدهمین نشست کمیته بین دولتی یونسکو در رباط مراکش در آذرماه 1401، «ساختن و نواختن عود» در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو ثبت شد. پرونده «ساختن و نواختن عود» که با همکاری مؤسسه مانا نقش تهیه و تدوین شده بود، توسط کشورهای ایران و سوریه برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه شد.

«ساختن و نواختن عود» در هفدهمین نشست کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در رباط مراکش که از 7 تا ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس بشری ثبت شد. پرونده «ساختن و نواختن عود» که با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش تهیه و تدوین شده بود، به صورت مشترک از سوی کشورهای ایران و سوریه برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه شد.

در این نشست، از چهل و شش پرونده نامزد شده برای ثبت جهانی، با تصویت کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، سی و نه عنصر در فهرست معرف میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیدند.

از این سی و نه عنصر ثبت شده، چهار پرونده‌ی «ساختن و نواختن عود»، «یلدا/چله»، «هنر سوزن­دوزی ترکمن» و «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» به صورت مشترک از سوی ایران و کشورهای منطقه پیشنهاد شده بودند.

پرونده «ساختن و نواختن عود» به همراه مستندات پیوست از جمله فیلم، عکس و رضایت‌نامه‌های پرونده در وبسایت یونسکو در اینجا در دسترس است.



نظرات کاربران
ارسال نظر