ثبت «مجموعه حکایت‌های کلیله و دمنه» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس
با تصویب شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس در نشست روز چهارشنبه 6 دی‌ماه 1402، «مجموعه حکایت‌های کلیله و دمنه» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد. پرونده «مجموعه حکایت‌های کلیله و دمنه» توسط مؤسسه مانا نقش تهیه و پیشنهاد شده بود و شهاب نیکمان مدیرعامل این مؤسسه به نمایندگی از تهیه‌کنندگان، در نشست شورا برای ارائه و دفاع از پرونده حاضر شد.

روز چهارشنبه 6 دی‌ماه 1402 در پی اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس و ماده ۳ قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، پرونده «مجموعه حکایت‌های کلیله و دمنه» که توسط مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش تهیه و پیشنهاد شده بود، به شماره 2910 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد. شهاب نیکمان مدیرعامل مانا نقش برای ارائه و دفاع از این پرونده که با همکاری مرتضی رضوانفر، شهاب نیکمان و پریسا بخشنده تهیه شده بود، به نمایندگی از تهیه‌کنندگان، در نشست شورا حاضر شد.
کلیله و دمنه مجموعه داستان‌های گوناگون پندآموز است که بیشتر شخصیت‌های آن حیوانات هستند. «کلیله» و «دمنه» نام دو شغال است که این داستان‌ها، از زبان آنها نقل شده است. این مجموعه، چند سده پیش از میلاد در هند امروزی نگاشته شده و سپس در ایران در دوران ساسانی به پارسی میانه ترجمه و پنج فصل نیز به آن افزوده شده است.
این عنصر میراث فرهنگی که در گستره ملی به ثبت رسید، در سه زمینه از زمینه‌های پنجگانه میراث فرهنگی ناملموس از جمله «سنت‌های شفاهی»، «هنرهای نمایشی و اجرایی» و «صنایع دستی سنتی» نمود دارد.


نظرات کاربران
ارسال نظر