نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر در میدان آزادی اصفهان، در پی درخواست شهاب نیکمان مدیرعامل مانا نقش از شهردار و شورای شهر اصفهان
در پی درخواست مدیرعامل مؤسسه مانا نقش از شهردار و شورای شهر اصفهان، در سخنرانی آغاز کنسرت آواز پارسی چهلستون، تندیس کاوه آهنگر پس از سال‌ها، در بامداد 17 اردیبهشت‌ماه 1397 بار دیگر با درفش برافراشته بر فراز میدان آزادی اصفهان ایستاد.

در پی درخواست مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری مانا نقش از شهردار و شورای شهر اصفهان، در سخنرانی آغاز کنسرت آواز پارسی چهلستون، تندیس کاوه آهنگر پس از سال‌ها، در بامداد 17 اردیبهشت‌ماه 1397 بار دیگر با درفش برافراشته بر فراز میدان آزادی اصفهان ایستاد.

کنسرت آواز پارسی استاد شهرام ناظری در کاخ چهلستون اصفهان در روزهای 16، 17 و 18 شهریورماه 1396 برگزار شد. بخشی از محتوای این کنسرت درباره‌ی داستان رویارویی کاوه آهنگر و ضحاک از شاهنامه فردوسی بود. پیش از آغاز کنسرت، دکتر شهاب نیکمان، مدیرعامل مانا نقش، به عنوان میزبان و برگزارکننده‌ی این برنامه، طی سخنرانی خود، عناصر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ثبت جهانی دخیل در این کنسرت را معرفی کرد. دکتر قدرت‌الله نوروزی، شهردار جدید اصفهان که تنها ۱ روز از انتخابش از سمت شورای شهر گذشته بود، و همچنین اعضای جدید شورای شهر اصفهان، مهمانان ویژه‌ی این کنسرت بودند.

 نیکمان در سخنرانی خود به جایگاه ویژه‌ی کاوه آهنگر در فرهنگ شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: «بر اساس روایات تاریخی، کاوه آهنگری اهل اصفهان بوده است ...». او سپس از شهردار جدید اصفهان و همچنین اعضای جدید شورای شهر اصفهان درخواست کرد تا به عنوان اولین تقاضای مردمی و اقدامی در جهت اعتلای فرهنگی توسط شهرداری، تندیس کاوه آهنگر، بار دیگر در مکان پیشین خود در میدان آزادی نصب شود.

پس از گذشت حدود 8 ماه از سخنرانی نیکمان در کنسرت آواز پارسی، در بامداد 17 اردیبهشت‌ماه 1397، عملیات نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر، با حضور چند تن از مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر اصفهان و نیکمان انجام شد و سرانجام این تندیس پس از بیش از 10 سال دوباره بر فراز میدان آزادی اصفهان ایستاد.

این تندیس که نماد آزادی‌خواهی ایرانیان است، در زمان پروژه احداث خط مترو اصفهان از میدان آزادی برداشته شده بود و پس از اتمام پروژه، به مکان خود برگردانده نشده بود. تندیس کاوه آهنگر، اثری فاخر از مجسمه‌ساز و هنرمند ایرانی، ایرج محمدی، است که در سال 1379 با ارتفاعی حدود 6.5 متر به صورت دو تکه و از برنز ساخته شده و حدود ۵ تن وزن دارد.



نظرات کاربران
ارسال نظر